Cada estiu viatjo a Extremadura, a un petit poble al sud de Badajoz, per a passar uns dies amb ma mare. I ho faig utilitzant transport públic, cosa que m'ha fet adquirir certa experiència en com està aquest tipus de transport per aquella zona. I us puc ben assegurar que el principal mitjà de transport púbic és l'autocar i el ferrocarril, que seria prou útil en un territori gran com aquell, és purament anecdòtic, amb un trajecte mínim de trens regionals que l'uneixen a Madrid (com no) i Andalusia i que interconnecten les capitals de província (Cáceres i Badajoz) i de la comunitat (Mérida). Per acabar-ho de rematar, la freqüència dels trens és cinc al dia als trajectes amb més circulació, arribant a ser en alguns trajectes (com els que uneixen Extremadura i Andalucía) d'un tren diari.
Us explico tot això perquè vull fer un petit comentari sobre les paraules que el sr. Morago, president extremeny, va dedicar al batlle de Barcelona. Del que més s'ha parlat els dels 'collons' i del to de pinxo de pa sucat amb oli del polític del PP, però crec jo que s'ha obviat la part més interessant de totes. Que el Sr. Morago sigui un fatxenda espanyol mal educat i amb unes formes deplorables és problema seu, però que sigui un gestor públic pèssim i irresponsable és problema de tots: dels extremenys i dels catalans per la part que ens toca (que no serà poca).
El Sr. Morago el que vol és que hi arribi l'AVE, l'Alta Velocidad Extremeña' en paraules seves. I això, com bé diu el batlle de Barcelona, és una errada monumental. I ho és per diversos motius. Primer, perquè la manca d'infraestructures de comunicació a Extremadura no es resoldrà amb l'AVE, ja que aquest es limitarà a connectar les capitals amb Madrid i ja està, deixant la resta del territori amb les mateixes pobres connexions que ja tenen actualment. Segon perquè al fet de saber que cap línia de l'AVE de l'Estat és rendible des del punt de vista econòmic, s'afegeix el saber que en aquest cas concret tampoc ho és des del punt de vista social (ja que no arregla el problema de mobilitat existent) i fa que l'elevada despesa que implica la seva construcció no tingui justificació. Tercer, perquè en temps de crisi com aquests s'ha de filar molt prim en com i a on es fan les inversions. Quart perquè les línies d'AVE no ajuden a millorar el transport de mercaderies, ja que no hi passen trens de mercaderies per elles. I cinquè perquè no ens enganyem, els preus de l'AVE (fora de les 'meravelloses ofertes') no són aptes per a que la gent del poble les utilitzi de forma habitual. Com ja vaig comentar fa temps, penso que seria molt millor per Extremadura utilitzar part dels diners destinats a l'AVE en millorar i completar la xarxa de trens convencionals, augmentant la seva freqüència, introduint trens de llarga distància (estil Euromed) i explotant aquestes noves vies per a fer circular mercaderies també.
Però a més de que és un gestor pèssim, el Sr. Morago ens ha mostrat una altra cosa: ens ha mostrat perquè l'Estat Espanyol està com està. I que ho està per culpa de dirigents com ell, als quals no els ha preocupat estirar més la mà que la màniga per tenir capricis de nou ric i gastar-se allò que no tenen en projectes injustificables des del punt de vista econòmic i social només per aparentar. I que ho han fet, a més, mentint de forma descarada com ha fet ell dient que l'AVE extremeny uniria Madrid i Portugal quan ja fa mesos que els portuguesos van desistir de fer-ho perquè la seva caixa no els hi permet aquestes alegries. Del numeret d'invocació de la Constitución millor ni parlar perquè fa vergonya aliena.
I el més preocupant de tot és que en aquests temps de retallades setmanals no hagi sortit ningú ni al Gobierno ni enlloc explicant aquestes quatre coses que el vostre humil servidor i pelagats us acaba d'explicar. Amb persones així (i d'altres que em venen al cap) ja poden anar retallant i retallant, que tindrem crisi per a 'Rato'...
Me'n vaig al badiu...
Visca la terra !!
5 comentaris:
Hola Carquinyol.
Ja he llegit aquest tema en varis punts i al final m'has punxat.
Primer de tot, no t'equivoques pas enlloc.
Segon, el contingut de les declaracions tant del Monago com d'en Tries tenen raó però mal enfocada. Casualment els dos volen el mateix.
Jo he estat a Mèrida i vaig anar en tren. VERGONYÖS!!! Set hores!
Que cal? Que vol en Monago i que no vol que es faci en Tries?
Cal, refer tota la línia. No cal que sigui tota doble, però en certs punts desdoblada per permetre el creuaments de trens i augmentar freqüències. Cal un tren en condicions, però no l'AVE.
Monago vol un bon servei.
Tries no vol que es malbaratin els diners.
Posar un servei amb velocitat punta de 200 (per exemple Euromed) seria un gran avenç per la zona. I no cal més.
Més endavant, si cal, es pot posar AVE i tots contents, uns perquè prosperen i els altres perquè el seu superàvit fiscal (el nostre) s'invertix bé.
Si, tenim dret a exigir que s'inverteixi bé el nostres superàvit, perque es nostre.(Tot i que això ja es un altre tema).
El problema és que a Espanya, com ha demostrat moltes vegades, les coses es fan per "collons", per política i per amiguisme. Si fessin un estudi tècnic per veure quines són les infraestructures que de veritat necessiten i quin surt més a compte, enlloc de pensar en el que guanyaran els amiguets de les constructores les coses anirien millor. Però, és més fàcil pensar en un mateix i enviar les culpes als catalans que ja sé sap, som els culpables de tot, fins i tot de que Extremadura estigui on està geogràficament.
Josep Ma.: Comparteixo tot el que dius, tot i que penso que el problema bé, en part de que Monago pensa que Bon Servei = AVE. I què com tothom té AVE ell no va a ser menys...
Jordi: Fer infraestructures per política i no per economia et porta a on estàs ara...
Jo crec que si tu faries de gestor moltes coses anirien millor a aquest estat. És molt ridícul tot. :-(
Ahse, no sé si ho faria millor o no, però almenys miraria de ser coherent i utilitzar la raó alhora de decidir coses :)
Publica un comentari a l'entrada