dimecres, 16 d’abril del 2008

El clatellot de l'ocellot


(Encetem un micaco cagat...)Ocell de por

Cada dia que passa li tinc més por als ocellots. Dit això pot semblar que m'hagués fet un tip de veure "els ocells" i això m'hagués afectat mentalment com si fos una mena de Quixot modern, però la cosa no va per ací. Els ocellots als que em refereixo no tenen plomes ni volen, més aviat seients i es desplacen damunt dues vies. I sabeu quin ha estat el darrer motiu de por als ocellots? Doncs l'anunci del futur TGV Barcelona-València.


No us penseu pas que jo sóc contrari a aquest TGV, de fet podria subscriure fil per randa aquest article d'en Vicent Partal defenent-ho i tinc clar que un bon TGV de Perpinyà a Alacant seria molt beneficiós per a la nostra terra. El que em fa por és la forma en que ho estan fent ( i ja no només físicament, que també... ) perquè després de veure el que ha passat amb el Barcelona-Madrid em temo que el futur ens portarà una substitució progressiva de la majoria de trens de gran recorregut per TGV amb un preu gens econòmic i ens obligarà a la "plebe" a viatjar en regionals o en autocar perdent una qualitat de vida que, fins ara, teníem.


Això si, es mantindran les tradicions, i una d'elles diu que els catalans paguen més que els altres pel mateix servei. Fem una petita comparació del que passa amb altres TGVs. Començarem estudiant la línia Madrid-Sevilla. La distància entre aquestes dues ciutats espanyoles, segons el Google Maps, és de 529 km. Si volguessin anar de Madrid a Sevilla en TGV el dia 10 de juny ( per exemple ) la tarifa més econòmica que trobaríem seria de 65,30 euros (sense aplicar cap tipus de descomptes) i el viatge duraria 2h i 35 minuts en tots els casos segons podem trobar a la web de Renfe. Fent una simple divisió podem veure que el quilòmetre de TGV que paga el client és de 0,12 euros/km i si ho contem per temps és de 0,42 euros/minut


Mirem ara el trajecte Madrid-Màlaga, la distància en aquest cas és de 535 km, la tarifa més econòmica 68 euros i el temps de trajecte pot variar entre 3h 05 min, 2h 40min i 2h 55 minuts depenen de l'hora d'eixida. Amb aquestes dades, el preu per quilòmetre és de 0,13 euros i amb el menor temps de viatge possible el preu per minut és de 0,43 euros/minut.


Canviem de línia i estudiem ara el TGV Madrid-Barcelona. En aquest cas la distància és de 629 km, i si consultem els viatges en data 10 de juny podem veure que la tarifa més econòmica és de 101,30 euros i la durada del viatge seria de 2h 57 minuts en dues ocasions, 3h 24 minuts en sis ocasions i 3h 03 minuts en una ocasió depenen de la hora en que fem el viatge. Si dividim veurem que el quilòmetre surt a 0,16 euros i si considerem la menor durada del viatge el minut surt a 0,57 euros/minut.


Per finalitzar estudiem el cas del'Euromed, que fa el trajecte Barcelona-València. En aquest cas la distància és de 351 km, el preu 38 euros i el temps mínim de viatge 2h 59 minuts. Fent les operacions de costum obtenim que el preu per quilòmetre és de 0,11 euros/quilòmetre i el temps per minut és de0,21 euros/minut.


Moltes dades i molts numerets, i per a què serveix tot això? Bé, així d'entrada serveix per veure que, dels tres TGVs analitzats, allà on es paga més és el que va a Barcelona. I també podem veure, cosa curiosa, que el cost per quilòmetre és gairebé igual en el TGV Madrid-Sevilla que enl'Euromed Barcelona-València. I això és veritablement força curiós, ja que s'ha de tenir en compte que mentre que el TGV té una infraestructura exclusiva i molt més cara quel'Euromed que, de fet, utilitza les mateixes vies que es fan servir també per a mercaderies i que tenen un cost molt més baix.


També és curiós com ens vulguin vendre ara el TGV Barcelona-València, primer anunciant una millora pre-TGV del servei que existeix actualment. Així, per exemple, s'anuncia que s'utilitzaran trens Alvia (que poden anar per vies d'alta velocitat i per vies normals) per mirar de reduir el temps de viatge en una hora, passant de tres a dues hores i permeten que en diferents indrets del trajecte la velocitat pugui ser de 200 km/hora, cosa que, per cert, ja passa ara mateix. Una vegada aconseguida la connexió Barcelona-València en dues hores vindrà el TGV pròpiament dit, que no se sap quan trigarà encara però, s'entén, que hauria de ser menor de dues hores.


I ara és on es materialitzen les meves pors... els Alvia eren els trens que abans feien la ruta Barcelona-Madrid i que quan van inaugurar el TGV van desaparèixer. Si ara volen substituir els Euromed per Alvia... què passarà quan hi hagi TGV? Jo crec que això és fàcil d'endevinar, oi?... és que més que una millora gradual del servei ens volen fer una substitució gradual del servei i a una juguesca com ja han fet anteriorment de deixar només TGV a preus sensiblement superiors, amb l'agreujant, en aquest cas, que la reducció del temps no ho acaba de justificar.


I, com ja he dit, no és que estigui pas en contra del TGV, ja m'agradaria tenir un TGV Barcelona-València en condicions, però hauria de tenir un preu ajustat i oferir alternatives econòmiques, just el que no passa amb el que tenim ara mateix. Per una altra part, si sabem que només desdoblant les zones existent amb via única l'Euromed reduiria en mitja hora el temps del viatge, estic segur amb la inversió que s'ha de fer per a la construcció del TGV es podrien millorar no només la connexió entre aquestes dues ciutats sinó també els respectius serveis de rodalies i regionals, que bona falta fa. I això si que seria, de debò, un gran avanç.


Nota Ocellotística: És fàcil veure la mentalitat de classe social que hi ha al darrera de tot aquest tema dels ocellots. Així, per exemple, al bar del TGV Barcelona-Madrid pots trobar fins a 5 tipus diferents de tes. A l'Euromed, com a molt, trobes "infusions"...


Me'n vaig al badiu...


Visca la terra !!

5 comentaris:

Rita ha dit...

Un post perfecte, justificat i documentat. Res més a afegir. :)

Martí ha dit...

Per exemple a França tens l'opció de viatjar amb TGV o amb tren convencional. Que hi hagi TGV no vol dir que s'hagin d'eliminar els trens convencionals. El problema és que a l'estat espanyol el TGV l'han muntat que només pots fer distàncies massa curtes, quan un TGV és rendible a partir dels 500 km. de distància, entre 500 i 1.000. Més enllà és preferible l'avió, i en distàncies més curtes el temps guanyat no justifica un TGV. El tema és que el negoci no surt rendible, i per això els cal eliminar els trens convencionals. En resum, ens fan pagar els somnis de grandesa d'aquests grans petits dictadors que ens voten cada 4 anys els espanyols.

Carquinyol ha dit...

rita: Moltes gràcies !!

la trappola: és que vivim a l'estat de "café para todos" i clar, si aquell té TGV jo no el vaig a tenir ?

Però no és només això, fixa't, Madrid-Toledo, 88 km, viatges en Avant i et val el viatge 9 euros i trigues 30 minuts. Barcelona-Tarragona, 100 km i poc, en Euromed trigues 53 minuts i et val 17,90 euros... i si agafes TGV trigues 30 minuts però et val 30 euros !!

Anònim ha dit...

Primer s'ha de dir que els catalans no haurieu de viatjar a Valencia. (I si insistiu en fer-ho, doncs que pagueu!)

Segon, s'ha de mirar atentament l'evolucio del preu/km amb l'increment del recoregut. Notes que creix d'una forma no exactament exponencial, pero creix. Aixo vol dir alguna cosa pareguda a les "despeses de l'aeroport" que et fiquen als preus dels bitllets d'avio. Evidentment, no te res a veure amb els catalans.

Tercer, la dependencia funcional entre la quantitat de tes i la velocitat del tren no es gaire visible. Que te a veure l'una amb l'altra???
Nomes insisteixo recordar-te que *certs tipus de tes* (K.F.Fung et al., Environmental Pollution 104 (1999) 197-205) et poden produir fluorosis si en beus massa. Cap problema del tipus s'ha detectat amb les esmentades infusions.

Carquinyol ha dit...

Els catalans ens podem moure per allà on vulguem de les nostres terres, una altra cosa és que als altres els interessi que ho fem. Jo, per exemple, penso que als madrilenys i castellans en general se'ls hauria de prohibir anar a la platja de València, si volen banyar-se que se'n vagin a Romania, que segur que quan passin per Bucarest s'entendran d'allò més bé amb els d'allà :P

Un increment d'un 16% de la distància no hauria d'implicar un augment del 33% del preu, però total, com ací sempre paguem més per tot què importa no ?

No em referia a la velocitat del tren, sinó al "nivell social" que l'empresa té d'ell. Estic segur que si proves les infusions o el cafè de l'Euromed o del Talgo, les fluorosis et semblaran bones i tot !!

Publica un comentari a l'entrada