dilluns, 19 de gener del 2015

Robatoris i boicots

(Encetem un micaco ferroviari…)

Diu una famosa frase que circula per internet que Inteligència Militar és una contradcció en si mateixa. El mateix podríem dir de la lògica política, que de lògica en té ben poc.

El dia 5 de gener estava jo assegut a l'estació de Santa Justa de Sevilla esperant la sortida del tren AVE Sevilla-València quan vaig llegir una notícia on s'explicava les ampliacions que a la xarxa d'AVE volia fer el Gobierno Español. Si no conegués Espanya em faria creus al veure el malbaratament tan brutal de diners que es farà per motius polítics en unes infraestructures que quedaran clarament infrautilitzades, més encara si tenim en compte el marc de crisi ens que en movem i que hi ha llocs on sí es necessitarien aquestes inversions. I no es fan, de nou, per motius polítics.

Xarxa AVE 2015

Jo no sé de moltes coses, però de moure'm en tren entre Barcelona i València i d'anar cap a Extremadura en transport públic sí que en sé alguna cosa, així que em centraré en els casos que conec.

Extremadura té en total 1,1 milions d'habitants (menys que Barcelona ciutat de forma estricte) i unes infraestructures ferroviàries clarament millorables. Ara mateix si consulteu la web de Renfe podeu veure que per anar de Plasencia a Badajoz només hi ha DOS trens al dia de mitja distància... i fent transbordament. Si voleu fer el trajecte en sentit contrari no en trobareu cap !

Evidentment això és surrealista, però no més que pretendre implantar en aquest trajecte un AVE... sense connexió amb la resta de la xarxa AVE! Resulta que l'AVE aniria de Plasencia a Badajoz... però per arribar a Plasencia des de Madrid només hi ha, a hores d'ara, QUATRE trens de mitja distància al dia! Extremadura té massa poca població per a que un AVE intern sigui rentable i resulta que la gran aventatge de millorar la connectivitat amb la resta de l'Estat tampoc s'obtindria. Ja, en un futur si que la tindrien... en teoria, potser...

Des d'un punt de vista lògic, i com ja vaig comentar fa temps en aquesta mateixa pàgina, penso que els extremenys guanyarien més amb una xarxa d'Alvia o Talgo per connectar les ciutats grans i una de tren lleuger per arribar a pobles més petits, que Extremadura és gran i la població molt dispersa. Evidentment, ja fa temps que vaig descartar demanar lògica a moltes de les decisions que prenen certs dirigents.

Si mirem el mateix cas per la connexió Barcelona-València (que amb les seves àrees metropòlitanes i sumant també Tarragona i Castelló de la Plana per on passen les vies sumen fàcilment uns 5 milions d'habitants) trobareu DINOU trens de diferents tipus (Euromed, Talgo, MD,...) cada dia en els dos sentits.

Doncs bé, per aquest trajecte sembla que al Gobierno Español ja li està bé que hi hagi trams amb UNA ÚNICA VIA, i això que no passen només aquest TRENTA VUIT trens, sinó que també s'han d'afegir rodalies i mercaderies (de fet les vies passen per importants zones industrials i portuàries). Aquí de moment ni es plantegen l'AVE i ni es plantegen desdoblar les vies. I no és que no facin obres, que sí en fan, però no es sap ben bé amb quina finalitat i resten parades i sense utilitzar-se en un altre exemple de malbaratament.

I si no hi hagués prou amb tot això tenim que veure com els senyors del Gobierno Español es dediquen a dir que la situació en Catalunya posa en risc "la sortida de la crisi". Ja, com si malbaratar els diners de tots no hi tingués res a veure. I com si boicotejar aquells lloc on es pot desenvolupar més fàcilment l'activitat econòmica tampoc.

Als defensors de la '3a via' els hi diria que encara tenim llocs on no tenim ni dues gràcies a Madrid, i als que ens critiquen el 'Espanya ens roba' els hi diria que hem donin arguments lògics per no invertir en una infraestructura que fins i tot la UE ha declarat prioritària. I és que Espanya no només ens roba, també ens boicoteja. I això que encara 'som Espanya'!

Me'n vaig al badiu...
Visca la terra !!

2 comentaris:

Sergi ha dit...

Però home, de què et queixes! És normal allargar l'ave valencià fins a Castelló, no? Ara que l'aeroport ha començat a operar després de no sé quants anys és absolutament necessari!

Espanya no només boicoteja a Catalunya 'por sus huevos', es boicoteja a si mateixa, que és el més trist. Després diran que van malament les coses, quan si posessis benzina al teu motor tot t'aniria molt millor. Però no, més val posar-hi sal a dins. I així estem aquí de gripats.

Jordi ha dit...

Aquest és un clàssic sense remei. Espanya és actualment un estat federal encara que es digui d'un altra manera. Ja hi som a la tercera via i continuem en perill de desaparèixer cultural i econòmicament pels seus boicots.

Publica un comentari a l'entrada