dilluns, 19 d’octubre del 2009

Finestres, felins i pingüins


(Encetem un micaco de sistemes...)Virtuals

En diferents àmbits estem acostumats a que apareguin novetats de forma periòdica i massiva, així, per exemple, al món de la moda això passa cada any a les mostres i desfilades de moda més importants, o, a un nivell més comercial, en les èpoques de canvi de temporada. El món de l'automòbil i el de l'electrònica funcionen de forma similar, aprofitant les grans fires anuals per mostrar les seves novetats, tot i que comercialment la seva aparició ja es força més aleatòria encara que, generalment, sovint es fa pocs mesos abans de l'època nadalenca. En el món dels sistemes operatius, en canvi, això no acostuma a passar, i fins ara no hi ha hagut un esdeveniment que marqui la presentació de noves versions d'aquests productes. Per això és curiós que aquest any ens que en un període de tres mesos hagin aparegut noves versions dels sistemes més utilitzats.

Desktop Ubuntu

Comencem pel més mediàtic, el nou Windows 7 de la companyia Microsoft que es posarà a la venda el proper dia 22 d'octubre. El primer que crida l'atenció és la celeritat de la seva aparició, sobretot si ho comparem amb el temps que va passar entre l'aparició del Windows XP i el Windows Vista i la seva causa, sens dubte, ha estat el recel amb el que el mercat ha respòs a Vista, que realment no ha acabat mai de convèncer. El segon que crida l'atenció és el nom "Windows 7". Des de Microsoft asseguren que aquest nom és resultat del nom intern del projecte de desenvolupament d'aquest sistema (Windows versió 7) i al desig de reflectir, ja des del mateix nom, la simplicitat d'ús que el sistema oferirà a l'usuari. No obstant, i tal com ja vaig comentar fa temps quan va aparèixer Windows Vista, no hem d'oblidar les connotacions culturals que té el nombre 7 a la nostra cultura: 7 són els astres que van veure els primer astrònoms, 7 són els dies de la setmana, els pecats capitals, les notes musicals, els colors de l'Arc de Sant Martí, els braços de la Menorà, els cels de la religió islàmica i, fins i tot, les boles de drac !!. Com veiem, el set és un número important tant en la nostra cultura com en les principals religions i això, sens dubte, no se'ls haurà passat per alt als experts comercials de l'empresa de Redmond.

Per la seva part, un dels principals competidors de Microsoft, Apple, va presentar el seu nou sistema operatiu Mac OS X 10.6 "Snow Leopard" a finals d'agost. Els noms dels darrers sistemes operatius del Mac tenen nom de felí des de la versió 10.0 (tot i que no es van utilitzar públicament fins a la versió 10.2 Jaguar). La versió 10 és la que va originar també el canvi de nom comercial del sistema, ja que si amb anterioritat s'utilitzaven xifres romanes per a indicar la versió (Mac OS 8, Mac OS 9) a partir de la 10 es va utilitzar la xifra romana X, bàsicament per dos motius: el primer, per indicar una nova família de sistemes operatius, ja que va ser el primer sistema operatiu desenvolupat per Apple basat en Unix. El segon, molt relacionat amb l'anterior, perquè la majoria de sistemes operatius basats en Unix tenen una 'x' al final (Linux, Minix, Aix...)

Desktop Mac

Per acabar parlarem d'Ubuntu, una de les distribucions més conegudes deLinux, basada en Debian, una altra distribució molt coneguda i apreciada a la comunitat Linux. Ubuntu té la vocació de voler apropar el món linux a qualsevol usuari, facilitant al màxim la seva instal·lació, el seu manteniment i el seu ús, i cal a dir que, de moment, ho ha fet realment bé, ja que avui dia es pot treballar en un ordinador amb Ubuntu de forma tan fàcil i còmoda com es pot fer amb un Apple amb Mac OS X. Aquesta recerca de facilitat de l'ús es mostra des del mateix nom del sistema operatiu, ja que Ubuntu és un terme que per llocs de sud d'Àfrica vol dir "humanitat cap als altres" i fa referència en aquesta aproximació del món linux cap al públic general, que sovint l'ha vist com un món misteriós i només per a gent amb coneixement informàtics avançats. Des del seu començament, cada nova versió d'Ubuntu (hi ha una cada sis mesos) porta el nom d'un animal al qual se l'associa un adjectiu que comença per la seva lletra inicial, així, la versió actual d'Ubuntu, la 9.04 és diu Jaunty Jackalope, l'anterior 8.10 Intrepid Ibex i la nova, que apareixerà el dia 29 d'octubre 9.10 Karmic Koala. Cal remarcar que Ubuntu és un sistema totalment gratuït, amb un conjunt de programes de sèrie molt complet i que funciona raonablement força ràpid en ordinadors de fa uns anyets (en el meu cas jo tinc ordinadors amb tres anyets on funciona a la perfecció).

Espero que us hagi interessat aquest repàs pels noms sistemes operatius més coneguts actualment, i voldria recordar-vos que, tot i el bombardeig publicitari i mediàtic que acompanyarà a la nova versió del Windows, hi ha altres sistemes operatius on triar, tant o més robustos que aquest i molt més senzills d'utilitzar.



Me'n vaig al badiu...
Visca la terra !!

11 comentaris:

Alalluna ha dit...

A vegades, tenint opcions entre les quals elegir, acabem seguint sempre la inèrcia de la majoria. Suposo que per això triomfa el windows, si la gent es parés a pensar una mica en lo que resulta més pràctic i funcional pot ser que acabessi imposant-se un altre tipus de sistemes operatius. Jo ara mateix sóc de linux per obligació, encara que li aniré donant alguna mossegada a la poma a veure que passa...

vullunfestuc ha dit...

Crec que un punt important és quin sistema operatiu utilitzes, que precisament no pots triar. La majoria d'empreses utilitzen el Windows "per inèrcia" i si els pregunten perquè acaben sortint amb els tòpics: tothom fa servir word, excel, és fàcil d'instal·lar, etc.
El problema, però és que la majoria de creadors de programari professional també han entrat en aquest joc. A la feina m'he trobat un ambient "receptiu" a canviar l'OS al que cregui convenient. La pena és que la majoria del programari que faig servir o no té versió per linux (o MAC) o la llicència és més cara.
I després haig de convèncer al meu germà que faci servir Linux si jo no puc ni fer-lo anar a la feina?

Rita ha dit...

Uff... Hi entenc tan poc de tot això... Suposo que perquè tampoc és que m'interessi massa, la veritat.

A la feina tinc windows i a casa també, suposo que per això que dieu de la inèrcia. No m'agrada gens experimentar...

kika ha dit...

jo tampoc hi entenc gens.
a la feina tinc windows i des de fa res a casa tinc un mac... i ja m'he trobat amb els primers problemes: documents que faig a casa i no puc obrir a la feina...
ho trobo massa complicat tot aixo...
m'ha agradat la teva explicació però en necessitaria moltissima mes per funcionar :-)

Anònim ha dit...

Bé, us diré la meva. Fa més de 20 anys que m'he distret amb la informàtica. Vaig començar coneixen el SO. CPM i després el D.O.S, no se si algú sabrà de com eren aquests sistemes. Vaig començar les connexions entre ordinadors amb les BBS, algú ho coneix ?
Acabo i no m'enrotllo més, conec el windows des de que el van parir, he utilitzat totes les seves versions, etc. Fa qüestió d'un any i mig vaig comprar-me un MAC, doncs això ja és una altra història, ràpid, segur, fiable, no necessita antivirus, la connexió a la xarxa m'ha pujat a 12 - 13 Mb. Cap problema de compatibilitat amb els documents, disposo del Office 2008 per Mac, del Iwork-09, del Open Office. etc.
No m'allargo més, ah, a casa tinc 3 ordinadors, l'un és el MAC, un segons va amb Windows, i un tercer amb Linux.
El Mac guanya de carrer.

Salutacions.

Jordi.

nimue ha dit...

jo no entenc massa de qüestions tècniques però fa més d'un any que treballe amb Linux i de moment no tinc cap queixa.

Sergi ha dit...

Doncs sí que m'ha interessat, sí. Fa un temps vaig compartir pis amb un informàtic que em posava al dia de totes aquestes coses. Sense entendre massa sobre el tema, tota aquesta terminologia i nomenclatura la tinc més o menys present, i fent un símil molt adient, una actualització d'aquests coneixements sempre va bé. Així que gràcies.

Només una coseta molt ximple. És que se'ls acaben els felins als d'Apple? Home, si Leopard ja l'havien fet servir, ara Snow Leopard?? Posa-li Pink Panter almenys!!

AhSe ha dit...

Queixes primer:
Com pot ser que un post de sistemes operatius comenci amb la desgracia del nostre mon, ja sigui amb el numero 7 o sense!!!

Espants segon:
Windoze 7??? Aixo no tindra res a veure amb el famos Version 7, eh? Que totes les bruixes del mon informatic ens guardi!!!
(http://en.wikipedia.org/wiki/Version_7)

Sospirs tercer:
Quins noms mes tontos escullen els paios de Apple per als seus O.S.s... Fins i tot et fa vergonya dir quin sistema operatiu tens instal-lat.

(Ah Uh Oh)-s al final:
Sona molt guay aixo del Karmic Koala! El provaras? :-D

Carquinyol ha dit...

alalluna: el més trist és que windows triomfa perquè es pot copiar de forma pirata, sinó és pogués copiar molta gent descobriria que amb Ubuntu poden fer exactament el mateix.

vullunfestuc: Certament el programari moltes vegades et limita l'elecció del sistema operatiu, però també és veritat que moltes de les limitacions són, com dius, per tòpic. Potser si ho comencem a utilitzar a casa les coses canviarien.

rita: a vegades experimentar està bé ;)

kika: jo amb l'openoffice no he tingut mai problemes al passar documents entre windows-mac-linux. Entre programes diferents potser hi ha algun, no sé.

anònim: Jo també penso que Mac és la combinació guanyadora, bàsicament perquè és la millor optimització hardware-software de moment.

nimue: realment ubuntu va força bé

xexu: Snow Leopard bé perquè és una versió remodelada de Leopard, però sobretot "per dins". Bàsicament és el primer S.O. d'Apple que funciona només amb els Macs basats en Intels, deixant de banda els basats en els PowerPC de Motorola.

ahse: el post comença parlant del que més s'escoltarà aquests dies i el més conegut pel públic en general, s'ha d'aprofitar la tirada d'aquests per poder parlar d'altres sistemes menys coneguts. El Karmic Koala segur que l'instal·laré ;)

Laia ha dit...

Jo tinc la 8.10 d'Ubuntu... Com que m'anava bé no vaig pas instal·lar la 9, així que passaré directament al koala!!! ^_^

M'agrada molt, tot i que de vegades hi ha programes que pel synaptic no els trobo i quan he de fer servir la terminal... això ja són paraules majors per a mi T_T

Carquinyol ha dit...

Jo acostumo a actualitzar l'ubuntu a cada nova versió. El synaptic quasi no l'utilitzo mai, estic més habituat al terminat i al seu apt-get...

Publica un comentari a l'entrada