dijous, 3 d’octubre del 2013

Infraestructures-ficció

(Encetem un micaco viari…)

Aquests dies es parla molt de les infraestructures i dels diners destinats a elles. No podia ser d'una altra manera, ja que als Pressupostos Generals de l'Estat presentats per l'Estat Espanyol la inversió estatal a Catalunya cau un 25%. Sembla complicat no relacionar aquesta dada amb tot el moviment secessionista que viu el Principat i amb l'eternament denunciat espoli fiscal.

Avui, però, voldria centrar-me en un aspecte més concret de les infraestructures, per ampliar aquest apunt que vaig publicar el gener passat sobre una infraestructura ferroviària que porta molts anys realitzant-se per terres tarragonines. Doncs bé, en aquests mesos hi ha hagut novetats. Si l'aspecte fa uns mesos era aquest …

Foto Gener

… ara mateix l'aspecte que hom pot veure al passar per allà amb tren és el següent :

Foto Setembre

Puc donar fe que (sinó ho han fet ja) estan a punt de començar a col·locar vies. La pregunta és… i per a què servirà ?

Cal tenir clar que aquest tram acaba pràcticament davant la central nuclear de Vandellòs, sense continuïtat més al sud (de moment). També cal dir que no sé pas si el tram més al nord (el que porta fins l'estació de l'AVE de Camp de Tarragona) també està en obres. Així les coses potser simplement s'estan executant un seguit d'obres que estaven pressupostades per zones concretes i que no tindran cap tipus de finalitat a curt o mitjà termini.

Ara bé, si l'actuació fos en tot el tram, tindríem una línia AVE des de Camp de Tarragona fins a Hospitalet de l'Infant. Si a això afegim que els actuals trens Euromed (model Alvia) poden circular tant per via d'amplada ibèrica com per via AVE, tenim que, hipotèticament, en un termini no gaire llarg, es pogués fes part del trajecte per via AVE i part per via convencional.

Seguint amb aquest supòsit, per a que la cosa fos realitzable aquesta tram d'AVE que s'està construint hauria d'arribar fins a l'estació de L'Aldea-Amposta-Tortosa (no gaire al sud de la central de Vandellòs) que seria el lloc on l'Euromed canviaria de tipus de via. Així, el trajecte Barcelona-L'Aldea es faria per línia AVE i d'allà fins a València per la via convencional.

Això representaria una millora en la circulació ferroviària de la zona al desdoblar el pas dels Euromeds (uns 12 trens diaris) per una altra via i alliberar així la via convencional (que en les zones de la Petroquímica, Cambrils i Hospitalet de l'Infant és de via única i és per on passen mercaderies, regionals, rodalies i trens de llarga distància) a més d'aconseguir un estalvi de temps en el viatge Barcelona - València.

Realment no es pot comparar a la desitjada remodelació del Corredor Mediterrani que reclamem des de fa temps des del Principat i des del País Valencià, però si que seria una millora. Ara, que el cost de l'obra justifiqui la millora que es pugui obtenir és una cosa que no puc valorar.

Encertaré la previsió? Tindrem un Euromed a mitjà termini que anirà en part per línia AVE? Només el temps ho dirà !

Me'n vaig al badiu...
Visca la terra !!

4 comentaris:

Sergi ha dit...

A veure, si ho he entès bé, tot això no seria una mala notícia, no? Ho dic perquè generalment ens expliques les misèries sobre les infraestructures, però aquest cop sembla que han fet alguna cosa mínimament bé, no la més òptima, però que se salva.

Anònim ha dit...

Segur que si fan passar l'euromed per les vies de l'ave faran pujar el preu

Jordi ha dit...

Fins ara, sempre que s'ha posat un TAV s'han eliminat altres trens ràpids i s'han pujat els preus. Les empreses d'autocars ho agraeixen però al final a la gent o paga és o inverteix més temps.

Carquinyol ha dit...

xexu: Aquest cop almenys sembla que, potser, començarem a obtenir cert rèdit de diners que semblaven gastats pel no-res... però bé, que s'haurà de veure en que acaba tot això !

pons007: D'això pots estar ben segur !!

Jordi: Si un dia tenen connexió TGV completa entre Barcelona i València i Alacant tingués de segur que tots els demés s'eliminaran.

Publica un comentari a l'entrada