En aquesta situació de crisi econòmica per la que passa tota la societat occidental en general i l'Estat que ens toca patir en particular no han trigat gaire en sorgir veus que apunten als diferents 'nacionalismos' de l'Estat com a culpables de gran part de les penúries econòmiques que ens toca patir precisant que tot ha estat degut a que es realitzaven inversions per motius ideològics i no pas econòmics. Així, de pas, han tornar a carregar, com fan de forma habitual, contra l'estat de les autonomies, la descentralització de les competències, la protecció de les llengües 'regionals' i contra tot el món que envolta a la política i cultura no centralista de l'estat. I, la veritat sigui dita, tenen part de raó: es podria atribuir part dels difícils temps econòmics que vivim (alguns) en inversions dolentes fetes per motius ideològics i 'nacionals'. Anem a veure un parell d'exemples d'aquest malbaratament nacionalista...
· Xarxa AVE: Expliquen que el secretari de transports nord-americà va visitar no fa gaire temps Espanya per veure la magnífica xarxa de trens d'alta velocitat (TGV) que s'estava construint. El polític nord-americà es va mostrar encantat de tota la infraestructura... fins que li van ensenyar els costos. Després de veure'ls, asseguren, va comentar "vostès són rics, nosaltres això no ens ho podem permetre". I és que a l'elevat cost que té realitzar un traçat de TGV se l'ha de sumar, també, els elevats costos que té el seu manteniment, costos que fan inviables econòmicament la majoria de trajectes de l'Estat (només es salvaria el Barcelona-Madrid tot i que per a molts experts tampoc seria rendible).
La infraestructura, a més, té una orientació ideològica gens dissimulada: tots els TGV espanyols connecten Madrid amb una altra ciutat, no n'hi ha cap que no passi per Madrid. Ni tan sols es pot apel·lar a la seva utilitat social per a justificar la despesa, ja que els bitllets són notablement més cars que els que tenien els serveis similars de tren convencional, serveis que en la majoria dels casos han acabat desapareixent deixant només al TGV com a única alternativa ferroviària i I fent, per tant, més costosos el servei del tren per a una àmplia capa de la població. Amb una inversió molt menor s'hagués aconseguit una millor i més eficient xarxa de tren convencional que hagués pogut arribar a més gent a un preu més assequible i que hagués potenciat molt el transport públic.
· Corredor Mediterrani: Si abans parlava del transport de passatgers ara parlaré del transport de mercaderies. La setmana passada es van reunir a Saragossa els ministres dels països de la Unió Europea amb l'objectiu de definir els eixos bàsics de desenvolupament en Europa. Uns d'aquests eixos és el del transport ferroviari de mercaderies entre el sud i el nord del continent. L'Estat Espanyol va proposar en aquesta reunió dos eixos 'prioritaris': el Corredor Mediterrani, que enllaça els ports d'Algesires, Cartagena, Alacant, València, Sagunt, Castelló, Tarragona, Barcelona i totes les seves zones industrials i econòmiques relacionades amb el centre d'Europa mitjançant el pas per PortBou i que ja està construït i l'únic que precisava eren d'obres de reforçament. L'altra era una línia que sorgia del port d'Algesires, anava per l'interior cap a Madrid, passava per Saragossa, no passava per cap port ni per cap zona industrial treta la de Madrid i la de Saragossa i travessava els Pirineus mitjançant una sèrie de túnels no construïts encara amb una llargària de 60 quilòmetres. Sospiteu quina solució era la preferida del govern espanyol?
Doncs gràcies a la pressió exercida pels altres governs europeus imposant com a prioritària l'argument del rendiment econòmic, i sobretot per l'Estat Francès, que trobava un sense sentit haver gastar-se un grapat de diners per a realitzar una sèrie de noves infraestructures quan ja existien d'altres que podien servir només remodelant-les, s'ha obligat a l'Estat Espanyol a demanar que s'inclogui com a prioritari el Corredor Mediterrani i es descarti l'altra opció. I d'on va sortir l'altra opció? Doncs segurament el fet de que passi per Madrid i que les dues grans sortides ferroviàries cap a Europa de l'Estat Espanyol siguin per Baiona o per PortBou (situades ambdues a 'territori potencialment independentista') no hauran estat alienes a aquesta decisió.
I arribats a aquest punt caldria dir que actualment el tram del Corredor Mediterrani que existeix entre Tarragona i Castelló de la Plana se'l coneix com a la 'via de la vergonya' ja que durant 30 quilòmetres existeix una única via! Una única via per on circulen regionals, Euromeds, grans línies i mercaderies. Una inversió en 30 km de via convencional en aquella zona implicaria poder augmentar la circulació de trens de mercaderies i fer que els trens de passatgers redueixin significativament el temps utilitzats per a fer els seus trajectes i repercutiria econòmicament de manera molt més favorable que totes les inversions realitzades en tren TGV.
Així que només podem concloure que sí, que realment els nacionalismes *sí* fan molt mal a l'economia... però no precisament els nacionalismes als quals es referien al començament de la notícia !!
Nota Financera: Hi ha un personatge que utilitza el sobrenom de Batiste que sovint deixa comentaris a diaris com Las Provincias quan es parla de coses referents als catalans. Els seus comentaris sempre són de l'estil "mos furten la llengua","mos furten l'aigua","mos furten la paella","mos furten les taronges". Realment, un ja no saps si ho diu en serio o ironitzant, però en tot cas hagués estat interessant veure els seus comentaris davant el que va passar la setmana passada ...
... des de Madrid els "van furtar les caixes"!! I ho van fer amb el beneplàcit dels que manen a les terres del sud i que tenen la pell tan fina quan apareixen els catalans (principantins) en alguna problemàtica. I és que ja es sap que a aquella gent els encanta "ofrecer nuevas glorias a España"...
8 comentaris:
Mos ho furten tot, tan com poden, si més no, aquí ens ho sembla, oi?
Quina vergonya aquesta politica! Em recorda molt a una de les més dolentes que en coneixo... :-(
Però, el País Valencià no és la platja de Madrid?
Home, al Manzanares no hi caben!
Més val agafar-ho amb humor...
*Sànset*
Vaig seguir amb atenció el tema del Corredor Mediterrani i confesso que no les tenia totes. Em feia por que novament se sortissin amb la seva. Per sort, però, els francesos ho van salvar.
Nosaltres sempre amb l'ai al cor i ells sempre volent-nos minimitzar al màxim.
Avui estic contenta, però, has vist els flamencs? Això és molt bo!
Una abraçada, Carquinyol!
Fa dècades que el Corredor Mediterrani hauria d'estar llest i operant. Aquesta postura irracional que els porta a gastar en vies ineficients només es pot entendre des d'una posició d'odi cap a nosaltres. No hi pot haver cap altre motiu.
Curiosa noticia la d'avui en la Vanguardia:
Santander. (EFECOM).- El ministro de Fomento, José Blanco, aseguró hoy que el Gobierno tiene que plantearse la supresión de servicios ferroviarios que tienen pocos usuarios si existen alternativas de comunicación, dado que el mantenimiento de las infraestructuras absorbe muchos recursos "que no caen del cielo".
Blanco subrayó que el coste de conservación de las infraestructuras alcanza los 6 millones de euros de diarios, lo que le lleva a pensar que el debate dentro de diez años no será sobre qué infraestructuras hay que hacer, sino cómo se va a pagar el mantenimiento de las que ya existen. En este sentido, aseguró que los modelos de planificación de las infraestructuras de últimas décadas han estado "por encima de las posibilidades que un país como España se puede permitir".
Molt clarificador aquest post. Tot plegat és una vergonya.I el nacionalisme de Madrid el pitjor.
zel: és que de fet mos furten des de fa centenars d'anys ;)
ahse: i quina és?? no ens deixis així !!
sànset: millor que no li facis aquesta gràcia a un valencià...
rita: mare meva si passa ací això dels flamencs !!!
albert: més que d'odi d'egoisme, penso jo, de voler acumular poder al centre.
raquel just la notícia perfecte per a complementar això que comentava. Ara ens bé un senyor d'un govern d''esquerres' i ens diu que la població ha de deixar de tenir serveis públics en forma de trens de rodalies i regionals (força precaris ja de per si) perquè s'han gastat massa diners en AVEs que no es podien permetre (i que també són deficitaris)
De jutjat de guàrdia !!!
zillahh: Els nacionalismes portats als extrems solen ser dolents tots de per sí, el que passa que aquí moltes vegades es confon nacionalisme amb independentisme.
Publica un comentari a l'entrada