Aquesta passada revetlla ha estat una de les més tranquil·les i casolanes dels darrers anys, i la veritat és que em va anar d'allò més bé. El dia de Sant Joan ens vam llevar més o menys d'hora i vam veure que feia un dia fantàstic, així que vam disposar a esmorzar i sortir a fer un volt. Com és habitual els dies de festa pel matí, vam posar la televisió per a sintonitzar RAC TV però abans vam posar el canal 3/24 per veure les principals notícies del dia... i el dia ja no va tornar a ser el mateix: 13 morts i 14 ferits en un incident amb el tren al baixador de Castelldefels Platja.
Tot i confessant que no m'esperava pas una cosa així, també haig de dir que no ho vaig trobar estrany... i no ho vaig trobar estrany perquè he vist el que passa les nits de revetlla amb les vies del tren. Tinc per costum anar a passar la revetlla a la platja de Montsolís, la platja situada al nord de Montgat i que llinda amb Masnou. Cap allà la una o una i mitja de la matinada acostumava a tornar cap a casa caminant i gran part del camí es situa justament entre la via del tren de la costa del Maresme i la platja. Doncs bé, no és gens estrany veure com la gent travessa la via del tren com aquell qui passeja per la Rambla. I encara que això passa més o menys a tot el traçat de la via al lloc on estan les discoteques de Badalona, a la zona del Canyadó, és on he vist el comportament més esgarrifós: noies travessant la via amb sabates de taló d'agulla, gent travessant-les amb xancletes i un 'cubata' a la mà i, fins i tot, algú amb poc seny que s'estirava enmig de les vies per a que li fessin una foto. I sinó ha passat cap desgràcia és, crec jo, perquè aquesta línia de tren no té, ni de lluny, el tràfic tan intens que té la línia del Baix Llobregat (que recordem forma part del saturadíssim Corredor del Mediterrani per on passen trens de rodalies, regionals, trens ràpids i mercaderies).
I el pitjor de tot és que aquest comportament inconscient sembla ser una constant a la nostra societat d'un temps ençà. Com potser que s'hagi d'informar per la megafonia del metro que 'està prohibit baixar a les vies' ? O que als penyassegats s'hagin de posar cartells de 'perill de caigudes' ? És que la gent no té prou seny per veure que en aquests indrets alguns comportaments són perillosos ? No fa gaire vaig llegir una queixa d'una persona que denunciava que un centre comercial situat a Badalona (el Màgic) no complia les normes de seguretat perquè un jove s'havia pujat a una barana i s'havia caigut. O sigui... posen una barana per a que la gent no es caigui... i a una persona no se li ocorre una altra cosa que pujar-se dempeus sobre aquesta barana i es cau ! Des de l'Ajuntament li van contestar que el centre compleix totes les normes de seguretat, però que si la gent no es comporta adequadament poden haver accidents del tot imprevisibles.
A mi em sembla preocupant que hom pensi que els diferents poders polítics hagin de protegir als ciutadans com si fossin nens petits, com també trobo preocupant que hom tracti de cercar culpables d'allò que ha passat a Castelldefels fora de les persones que han comés la imprudència arribant a qüestionar si el conductor del tren Alaris havia frenat o no o si havia tocat o no la botzina ! Un tren Alaris consta generalment de tres vagons, dos de cua (que són alhora màquina) i un central i pel tram on ha hagut l'incident circula per una velocitat entre 100 i 150 km/h (ho sé perquè de vegades he tornat de València justament en aquest tren que ha tingut l'accident i el GPS del mòbil m'informa de la velocitat). A aquestes velocitats hom pot imaginar que frenar el tren en sec és del tot impossible... i per molt que faci sonar el xiulet, entre que surt del túnel del Garraf i arriba a l'estació aquesta passen com a molt uns quaranta segons, temps del tot insuficient si hi ha una gentada enmig de la via. I voldria dir que jo realment m'esgarrifo de pensar en com s'ha de sentir ara mateix el conductor d'aquell tren sense tenir culpa de res !
Així que jo realment sento molt que tota aquesta gent hagi mort, m'estimaria de tot cor que aquest hagués estat un altre Sant Joan on només es parlés de petits incidents. Però cal deixar clar que si estaven enmig d'una via fèrria on no havien d'estar era *per decisió única i exclusivament seva*, *ningú els va obligar a estar allà* i l'estació *si tenia* altres punts de pas. A partir d'aquesta afirmació, ja podem parlar tot el que vulguem de si l'estació podia ser millorada, si caldria dissenyar altres protocols i tot el que sigui, però no hem d'oblidar que aquesta terrible tragèdia ha estat originada per una imprudència, una imprudència de les moltes que diàriament nombrosa gent realitza no comportant-se com segons indiquen les diferents normatives i reglaments als que la gent no sol donar importància perquè "mai passa res".
Doncs en aquest cas si que ha passat, i ara molta gent ho està lamentant. És moment de que alguns reflexionin...
Nota Infraestructural: Voldria comentar també que diferents veus s'han queixat de que les obres realitzades en l'estació on va passar l'incident no estaven adequades per grans allaus de gent. Quan és realitza una obra pública es dimensiona segons la capacitat mitjana de gent que es presumeix que l'utilitzarà de forma constant i ja es sap que, en moments puntuals, potser s'originaran cues i problemes d'accés. Si haguessin de dimensionar les obres públiques segons la màxima assistència de gent que pot haver en un cert moment s'haurien de refer, per exemple, totes les estacions del metro del centre de Barcelona (pels cassos com Sant Jordi o les celebracions de les victòries del Barça) o totes les parades del metro del centre de València (durant, per exemple, la celebració de les mascletàs durant les falles). Realment, tant costa que la gent utilitzi el seu sentit comú ?.
8 comentaris:
Jo crec que la gent no té prou seny per veure que en aquests indrets alguns comportaments són perillosos.
N'hi ha qui no té el seu sentit comú, i això és culpa de qui l'ha parit. :-(
Absolutament d'acord amb tu. És molt lamentable, dolorós, el que ha passat, però ha estat culpa de la imprudència de les mateixes víctimes.
Al Japó ni es plantejarien responsalivitats per par de l'empresa, ni dies de dol oficial, el que estarien fent ara les autoritats és cercar el familiars dels qui van creuar les vies ilegalment per que paguessin les indemnitzacions pels incovenients causats al passatgers i a la companyia.
Jo no entenc la mania que tenim e aquest país de voler demanar responsabilitats un cop ha passat una desgracia què, com en aquest cas, ha quedat prou demostrat que ha passat per una imprudència. Sembla com si amb carregar la culpa a un altre la desgracia ho fos menys. És lamentable el que va passar la nit de sant Joan, però opino com el Carquinyol. La gent, hi ha moments, en els que sembla que perdi el seny per complert.
Una notícia molt trista i que ens deixa a tots suficientment "tocats". Ara, i com bé has dit, hem de tenir clar que la gent ha de ser responsable. Tothom sap que no s'han de creuar les vies del tren "a lo ample" i que s'han de cercar els passos adequats. Ha mort massa gent per voler arribar 5 minuts abans a la festa. Això és trist.
No hem de buscar responsables concrets, hem de mirar-nos i, com a societat, preguntar què ens està passant.
*Sànset*
Tens raó. Els responsables són els que, tot i sabent-ho, van passar per on no es pot. Alguens declaracions que hem sentit aquests dies han estat delirants.
Amb tot, és cert que les estacions tenen una accessibilitat pèssima i es troben, moltes d'elles, en un estat més que lamentable, fruit de la no inversió de l'Estat en elles. Alguns, però, sembla que ho hagin descobert arrel d'això. Què trist!
ahse: realment és així. És increïble que per a alguns els culpables de que hom no utilitzi el sentit comú siguin les institucions.
rita: I tot i això encara ho estan parlant !! Jo és que no sé que hi ha més per discutir la veritat. "a las pruebas me remito..." ;)
isaac: just això mateix vaig pensar jo quan aquí tan es parla que els rescats en muntanya els pagaran els rescatats si és per culpa de que han estat imprudents !
zillahh: Massa moments desgraciadament...
sànset: Com a societat ens ho hauríemb de fer mirar moltíssim...
albert: Avui sense anar més lluny des de TV3 es denunciava que a Montgat Nord la gent seguia travessant les vies... però és que ha Montgat Nord fins fa 15 dies no hi havia pas soterrani (i ni tans sols edifici d'estació!!) Ara no sé si l'hauran construït (m'estranyaria) però aquest cas seria un cas claríssim d'una estació sense la infraestructura necessària 1
Hi ha una cosa que les infraestructures no podran tenir mai; sentit comú. Això pertoca posar-ho a l'homo sapiens de torn... però ja es veu que cada dia hi ha més astrolopitecus entre nosaltres...
Cadascú s'ha de responsabilitzar dels seus actes i de la seva existència.
Publica un comentari a l'entrada