dimarts, 6 de maig del 2008

Un canal de posar i treure


(Encetem un micaco urbanístic...)

Una de les coses bones de tenir un bloc durant anys és que pots utilitzar-ho com hemeroteca i com a humil memòria històrica que m'ajuda a comprendre una mica millor el present. Aprofitant aquesta hemeroteca puc veure que ara fa gairebé dos anys escrivia sobre una problemàtica que em passava aquí al costat de casa, al barri del Gorg, on per culpa de les obres del port-canal de Badalona i de la reforma urbanística que l'acompanyava s'havia creat un punt d'inseguretat força greu.


Dos anys després, i ja enderrocats gairebé tots els edificis, el problema no està resolt del tot, ja que la urbanització de la zona està lluny d'ésser finalitzada i l'aspecte del barri amb aquests grans solars buits és francament dolent, a més de la discontinuïtat en la trama urbana que això comporta. Com veieu aquesta no és una problemàtica d'abans d'ahir, sinó que porta cuejant uns quants anys, i molt em temo que continuarà així, ja que segons vaig poder llegir l'altre dia ara l'Ajuntament vol construir una nova Rambla en comptes del canal, ja que segons el nou alcalde ( i ex-regidor d'Urbanisme ) "la ciutat necessita més una rambla per al gaudi dels veïns que no pas un canal marítim", "Es farà un estudi detallat de costos. Urbanitzar un carrer serà molt més econòmic que construir un canal i elevar les vies de tren, una obra que només serviria per al gaudi de petites embarcacions. Amb aquestes condicions, no es justificaria una enorme inversió municipal" i "Segurament les promotores se sorprendran, però aquest canvi l'hem pensat en funció del benefici de la ciutat i no en funció dels beneficis de les immobiliàries. De totes maneres, estem disposats a dialogar".


Projecte de Port i Canal a Badalona

Jo, haig de confessar, quan em vaig assabentar de tot el que volien fer al litoral de la meva ciutat no ho vaig veure gens clar; ja no només el canal, sinó també el port en si. Pensem que el port esportiu està situat entre dos ports esportius molt potents, el de Sant Adrià ( Port Fòrum ) i el de Masnou. Pensem també que per potenciar el port com a zona d'oci ( que ho volien fer ) cal que estigui ben comunicada... cosa que ara mateix no passa. I respecte al canal, bé, sempre vaig pensar que era una frivolitat econòmica que la ciutat no s'havia, ni es podia, permetre això de fer un canal per sota de les vies del tren.


I ara surt el nou alcalde no elegit de la ciutat per a dir-nos que fa marxa enrere perquè ha de pensar en el benefici de la ciutat i no en el de les immobiliàries. "ta bueno" que diria Chikiliquatre... llavors és que abans *si* pensaven en el benefici de les immobiliàries ? I com és que ara han vist la llum?..., no serà que com el mercat immobiliari està caient en picat els números comencen a no quadrar i ja no surt rentable fer aquest desgavell que volien fer ?


Però si hi ha una cosa que em preocupa més que el "perquè" és el "com", puix veient l'historial de l'Ajuntament de la meva ciutat en el que respecta a places, rehabilitacions, jardins i altres actuacions similars és com per a posar-se a tremolar. Quan diu "una nova Rambla" s'està referint a una mena de passeig cimentat amb una fila de palmeres a cada costat i sense gairebé jardins ? Perquè la nostra Rambla de tota la vida és així, i si no queda malament és perquè està al centre de la ciutat, cosa que li dona molta vida i serveis, amb el mar a una banda i una fila de cases no horroroses del tot ( tot i que hi ha alguna que Déu ni do... ) a l'altre... però extrapolar aquest model a un lloc de nova construcció, on els serveis s'ha de veure si hi aniran i on estarà acompanyada de cases de nova construcció que fa por pensar com seran... bé, hi ha un alt percentatge d'acabar construint un nou desert de ciment urbà. I si a més la comunicació amb el port i la platja segueix sent nefast ( avui dia no hi ha ponts propers ) el resultat potser serà un autèntic nyap. Veure'm que ens portarà el futur.


Me'n vaig al badiu...


Visca la terra !!

6 comentaris:

Anònim ha dit...

Un apunt: el nou alcalde continua sent regidor d'urbanisme.

Respecte de la no construcció del canal i al marge de les teves reflexions, que trobo encertades, a mi ja m'està bé que no el facin. Era una burrada com ho és el port. Badalona s'ha convertit en allò que els avis en deien el "quiero y no puedo", una mena de poll reviscolat que, al cap i a la fi, només és un suburbi de Barcelona. S'ha pretès fer a la nostra ciutat grans "obres" i nous barris, enlloc de fer més confortables els que ja existien. S'ha volgut canviar Badalona sense adonar-se'n que el què li calia era un bon bany, vestits nets i sabates noves. Una ciutat acollidora i amable per als seus veïns. I res més.

Carquinyol ha dit...

Tal com dius, el que més necessita Badalona és una bona rentada de cara i una bona renovació i reestructuració d'allò que és, i si després hi ha ganes i mitjans ja es faran coses noves.

I com a exemple tenim la platja, d'acord que s'havia de remodelar... però calia un port? No. De fet no s'ha fer ni remodelació, ja que el tros de litoral entre el port i el carrer del Mar segueix donant pena, i el tros entre la fàbrica d'Anís del Mono i la piscina està pràcticament igual, si descompten quatre solars asfaltats que fan de pàrking.

Però cal dir que quan es posen a renovar i rehabilitar també fan molta por !! Bé, a tu no t'ho haig d'explicar pas, oi ? ;)

Laia ha dit...

Ja veig que tu i els micacos traieu fum i que no esteu d'acord amb aquestes obres (és que acabo de veure la capçalera... :P)

A Cerdanyola volen canviar la plaça Sant Ramon, de lo més antic del poble, i fer-la diferent. he vist la maqueta i és cert que semblaria més ampla i gran, però a mi no m'agrada. M'agrada la plaça vella, amb les rajoles que fan un mosaic a terra, i m'agrada haver de recórrer la perifèria de la plaça per poder-hi entrar a dins, on has quedat amb algú o on hi ha la font, per exemple (sinó has de passar pel mig de la gespa).

Carquinyol ha dit...

La capçalera és per les festes de maig de Badalona... però fum també trec !!

El problema en les ciutat de l'àrea metropolitana és que tenen complexe d'inferioritat respecte Barna i volen esborrar tot allò que els recorda que no eren més que un poble que, de sobte, es va fer gran, i fent això perdent la seva personalitat, les que les fa encara més impersonals. Crec que estan bé que remodelin les coses, sempre i quan no hi robin l'essència.

Isaac Garcia ha dit...

Des del punt de vista arquitectònic, sí que semblava un projecte maco i la complicació de la via del tren li donava una personalitat interessant, a més de la perspectiva d'un canal davant del mateix Pavelló. Val a dir que alguns blocs de pisos s'han aixecat emprant materials de segona, que al cap de dos anys s'han hagut de substituïr.

Però des del punt de vista de política urbanística sí que ha estat un regal a les immobiliàries, doncs aquestes promocions podrien haver servit per impulsar renovacions de barris degradats de la mateixa Badalona o com a mínim per crear un parc d'habitatge assequible. Bàsicament, un regal i una pèrdua d'oportunitat, a més d'una ocupació permanent i complicada del terreny -que no ens en sobra- per l'aigua salada del port.

Des del punt de vista ambiental, sempre és un problema crear un nou nucli poblat sense una bona oferta de transport col·lectiu, com és el cas. I pel que fa al port, afortunadament no s'ha construït un gran espigó que alteri encara més més el fluxe de sorra.

També, segons he llegit, hi han hagut problemes amb l'antic sòl industrial ara excavat, doncs s'han trobat tòxics en algun lloc. Desconec si se n'ha fet una anàlisi exhaustiva i si s'ha fet el seguiment del destí d'aquest material.


En definitiva, Badalona només hi podia guanyar en paisatge, i l'obra s'ha quedat a mitges a resultes del crack immobiliari.

Salut!

Carquinyol ha dit...

Aquest és el problema, que per voler fer-ho tot en gran ara no tenim res de res, només un solar enmig de la ciutat.

Publica un comentari a l'entrada