dimarts, 5 de novembre del 2013

Com es fan les coses i com s'haurien de fer

(Encetem un micaco molest…)

Una vegada al mes faig el trajecte Barcelona-València en tren. Sóc, per tant, un client assidu de Renfe, registrat a la seva web i que faig les compres amb la major anticipació possible.O sigui, Renfe sap els viatges que he comprat i tenen tant la meva adreça electrònica com el meu número de telèfon mòbil.

Aquest passat cap de setmana de Tots Sants tenia bitllets per anar a València, així que quan vaig assabentar-me de la convocatòria de vaga vaig mirar si m'afectava. Vaig anar a la web de Renfe i vaig estar mirant el document que pengen (generalment del Ministerio) on vaig comprovar que el tren d'anada no estava afectat. Bé... però i el de tornada? No ho vaig saber veure, així que vaig enviar una consulta, mitjançant la pròpia web de Renfe, a atenció al client.

Em van contestar el dia 29-10 amb un missatge pre-escrit dient que havia de consultar a la pàgina de venda de bitllets de Renfe si el tren estava bloquejat i se m'explicava que si ho estava s'informaria de l'alternativa prevista per Renfe. Bé, vaig a consultar la web de Renfe i, per assegurar, primer miro el tren d'anada, del dia 31-10... veig que no està cancel·lat i que hi ha d'altres que si ho estan i una nota indicant que es reubicaran els passatgers que vulguin viatjar aquell dia en el següent Euromed.

Miro aleshores el tren de tornada del 4-11... bloquejat ! Vaja ! Però a més... no indiquen cap tipus d'alternativa ! Genial ! Truco a informació a client per preguntar, em confirmen que sí, que està bloquejat. Els hi pregunto per l'alternativa i em pregunten 'quina tarifa té?' No entenc per a què ho necessiten saber però contesto 'Promo+', 'Ha d'anar a assistència al viatger' Genial, més viatges! Surto de la feina i passo per l'estació de Sants. Allà em diuen, de nou, que si, que està afectat... però que encara no els han informat de l'alternativa! Fantàstic, viatjo el dia 04-11 i el dia 29-10 Renfe encara no ha decidit com arreglar els problemes.

Em fan un paperet autoritzant el canvi de bitllet per l'Euromed següent del dia 04-11 i em fan anar a les taquilles de 'venda per avui' per a que em canviïn el bitllet. Faig una cua enooorme (a causa dels canvis provocats per les vagues) i em canvien el bitllet... per un bitllet Barcelona-València el dia 29-10 ! Torno a anar a parlar amb el que me l’ha canviat i em diu 'ah, i com és que vens aquí sinó és per avui','perquè m'ho han dit a assistència al viatger i us han trucat per avisar-vos','ah.. i no t'ha estranyat que no et preguntés res','com he vist que has mirat el bitllet... per cert, mira de posar-me en un seient que no sigui de quatre que anem amb un nen petit','ah... sí sí'...

I què va passar el dia 4? A l'entrada del tren dues cues, una per la gent que tenia el tren anul·lat però que encara no els havien fet el canvi de bitllet i una altra pels que ja teníem el bitllet del tren en qüestió... i els seients? Doncs dos agradables seients en un grup de quatre d'aquests tan macos de l'Euromed que no tenen tauleta enmig... Sort que en Micaquet té més seny que els senyors de Renfe i es va passar gairebé tot el viatge dormint...

Així és com funciona Renfe. I així és com podria funcionar...

Quan saben que un tren no pot circular, podrien consultar qui té bitllet en aquell tren i, aplicant la política de l'empresa, fer el canvi automàtic de bitllet al tren marcat com alternativa en seients equivalents o millors. Aleshores se'ls envia un correu electrònic als clients afectats informant-los del procés i dels nous bitllets i afegint que en cas de que no els hi vagi bé poden anul·lar o canviar el bitllet sense cost per un altre tren que faci el mateix recorregut, canvi que hauria de ser possible per la web. Fàcil, ràpid, sense cues ni molèsties innecessàries pels clients. Cost total de l'operació? Unes horetes d'uns tècnics de la mateixa companyia, que encara serien menys si ja tenen preparat el procés amb anterioritat i el poden reutilitzar tants cops com sigui necessari.

Evidentment, per aquella gent que va adquirir el bitllet en taquilles o en agències de viatges l'únic procés que pots fer és informar mitjançant la web i dirigir-los a assistència al viatger. Però ja et treus un important gruix de viatgers del damunt, sobretot perquè comprant per la web s'obtenen bitllets a molt millor preu que fent-ho per taquilles i això la gent ho sap.

De debò costa tant fer les coses ben fetes ?

Me'n vaig al badiu...
Visca la terra !!

4 comentaris:

Sergi ha dit...

Bé, si no es molesta als viatgers, la vaga no tindria tant efecte, no? Paguen justos per pecadors, però d'això es tracta. Que Renfe podria funcionar molt millor ja ho sabem, però sembla que els costa adaptar-se als nous temps en algunes coses.

Carquinyol ha dit...

Bé, no és exactament això. Les 'molèsties' ja existeixen tan bon punt et fan canviar de tren. A més, era una vaga de maquinistes i personal del tren, no pas de tècnics de la central. I el pitjor de tot és que la feina és fa igual, només que l'empresa fa que part de la feina la facin els viatgers quan la pot fer ella sense personal en vaga i amb menys cost per a tots.

AhSe ha dit...

Sí. Evidentment!! Fins i tot flipo que ho preguntis.
Pobre Micaquet, haver d'aguantar la renfe des de petit...

Carquinyol ha dit...

Sovint costa més fer-les malament !! En Micaquet ja s'està preparant per les adversitats de la vida des de xiquet !! ;)

Publica un comentari a l'entrada