dijous, 21 d’octubre de 2010

AVE Reloaded

(Encetem un micaco ferroviari...)TGVs

Una de les coses més divertides de tenir un bloc durant anys és que pots comparar el que passa a l’actualitat amb el que va passar fa uns anys, i no em refereixo només a les notícies (que això ho pots fer tirant d’hemeroteca) sinó dels comentaris i de les reaccions que vas veure i que sovint acaben oblidades.

Dintre de poc aquell tren de gran velocitat que anomenen AVE arribarà a València unint aquesta ciutat amb la capital del regne del costat (com no podia ser d’una altra forma). I tal com ja passar a Barcelona això comportarà la total eliminació dels actuals trens coneguts com a ‘gran recorregut’ que ara uneixen les dues ciutats. O sigui, que si hom vol viatjar de València a Madrid o a l’inrevés l’única alternativa que els hi quedarà serà l’AVE.

Com ja va passar amb l’AVE Madrid-Barcelona, el temps de trajecte disminuirà força, ja que d’unes tres hores i 45 minuts passarà a (diuen) una hora i mitja. Ara bé, això sembla que també comportarà que el preu del bitllet augmenti d’una forma proporcional, passant dels actuals 47,80 a uns 75 euros (un augment del 57%). Amb l’AVE Madrid-Barcelona l’augment va oscil·lar entre un 55% i un 83%, depenen de si el trajecte era directe o no.

Així que tornem a enfrentar-nos a un nou exemple de política social del govern espanyol i a una curiosa forma de fomentar els transports col·lectius: s’ofereixem importants millores però s’eleva les tarifes a uns preus prohibitius per a una gran part de la poblacio i, de pas, es retira qualsevol altre tipus de servei més econòmic ! Per llogar-hi cadires !

Per seguir recordant velles històries, si quan es va inaugurar l’AVE Barcelona-Madridels empresaris van mirar de pressionar per mirar d’obtenir millors tarifes per aquell col·lectiu, ara qui pressiona són les agències de viatges que volen beneficiar-se creant paquets de viatges d’un dia o d’un cap de setmana de Madrid cap a València i es topen amb les altes tarifes del TGV.

Ja només faltaria que els madrilenys (entre altres) poguessin gaudir de tarifes de TGV més econòmiques per a fer turisme mentre que la resta d’usuaris de Renfe, com aquells centenars de valencians i valencianes que treballen al Principat i que viatgen cada cap de setmana a casa seva, no poden gaudir de cap tipus de consideració ni d’avantatge com a usuaris habituals de transport públic.

Però clar, això no interessa dir-ho...

Nota lingüística: Si mai agafeu un tren Barcelona-València o a l’inrevés, aneu a donar-hi un cop d’ull a la carta de serveis del bar. Veureu que aquesta carta està en tres idiomes: espanyol, català i... valencià !! Diferències? En català és diu ‘tomaquet’ i en valencià ‘tomaca’, en català es diu ‘xocolatina’ i en valencià ‘xocolata’... Qui nassos haurà fet aquestes traduccions?.

Me'n vaig al badiu...
Visca la terra !!

4 comentaris:

AhSe ha dit...

Seria interessant veure aplicada una política de transport public com aquesta. Si per als madrilenys *tot* resultaria més barat potser dins d'uns 50 anys tothom acabaria vivint a Madrid i a les suburbies de Madrid i la resta de la peninsula es quedaria buida. T'imagines? :-D


P.S.
Jo veig una diferencia tremenda entre 'tomaquet', 'tomaca' i 'tomate'.

Albert B. i R. ha dit...

Ens donen pel sac un cop darrera de l'altre. I el Corredor Mediterrani, per quan?!

Rita ha dit...

Mira que fixar-te en aquestes coses tu també... ;-)
Bon capde i petons!

Carquinyol ha dit...

ahse: no crec que els hi resulti tot més econòmics, però que miren *bastant* per ells estic segur que si. Diferències tremendes? Segons el diccionari de l'IEC són sinònims !!

Albert B. i R.: Doncs diuen que comencen a fer-ho ja... però a mi que posin l'AVE per aquí em fa més por que una altra cosa !!

Rita: Ja veus noia... !!

Publica un comentari a l'entrada